luni, 15 ianuarie 2018

Gânduri smerite

Imagini pentru eminescu

MOTTO: „N-am postit, n-am privegheat, nu m-am culcat pe jos, ci m-am smerit, si degrabă şi în scurt Domnul m-a mântuit pe mine.“ (Filocalia, volumul IX)

      Am pus aceste cuvinte drept motto, pentru că acesta ar trebui să fie sentimentul nostru de zi cu zi pentru Eminescu: să vrem să ne smerim în fata geniului său, să îl pretuim mai mult, să-l iubim tot timpul. Nu reusim, pentru că, deh, oameni suntem, ne lăsăm atrasi în iuresul vietii, cu griji, cu muncă, cu mici bârfe, cu ceea ce americanii numesc „entertainment”. Ei bine, până si smerenia aceasta a ajuns astăzi un fel de rol pe care unii îl joacă magistral, dar uneori totul e fals, fie că e vorba de poezie, credintă, Iubire. Bun, o să trec peste usoara „aplecare” spre filosofie si o să vă spun azi două lucruri mai putin cunoscute despre marele Eminescu. Iar cu poezia postată pe Facebook, ar fi trei, aceasta, intitulată mai târziu „Viata”, fiind una dintre ultimele create de poet. Sau, poate mă însel si domniile voastre stiti deja toate acestea.  Deh, le mai spun o dată. Primul ar fi că lui Eminescu nu-i plăcea deloc matematica. N-ajunsesem nici la vârsta de douăzeci de ani să ştiu tabla pitagoreică, tocmai pentru că nu se pusese în joc judecata, ci memoria! Şi, deşi aveam o memorie fenomenală, numere nu puteam învăţa  deloc pe de rost, întrucât îmi intrase în cap ideea că matematicile sunt ştiintele  cele mai grele de pe faţa pământului”, se menţionează în „Viaţa lui Mihai Eminescu” de G. Calinescu.  Apoi, era modul cum saluta lumea: Eminescu spunea tuturor „Trăiască naţia!”. „Poetul , ne spune în amintirile sale Ion Slavici, era cunoscut ca fiind un patriot adevărat. Acest salut al său strârnea, de obicei, simpatia. Prietenii, când îl zăreau, obişnuiau să i-o ia înainte şi îi spuneau ei «Trăiască naţia!». El răspundea atunci răspicat: «Sus cu dânsa!»”.  


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...