luni, 6 ianuarie 2014

Gânduri despre Epifanie

         Am fost astăzi şi am luat de la biserică Agheasma Mare. La noi, în Domneştiul Muscelului, lumea nu se înghesuie, nu e nervoasă, nu se calcă în picioare, aşa cum văd, în fiecare an, în imaginile apocaliptice de la televizor. Poate că semnificaţia adevărată a Botezului Domnului nu mai este nici aici înţeleasă pe deplin, dar măcar se păstrează tradiţia, mai există ceva respect şi un pic de bun simţ. Dea Domnul să dureze cât mai mult starea asta de lucruri. Iată ce am găsit, "gugălind", despre această mare sărbătoare a ortodocşilor:
    "Boboteaza este o manifestare a celor trei elemente ale Treimii: Fiul se botează în Iordan de către Ioan, Spiritul Sfânt se coboară asupra lui Iisus în chip de porumbel, iar Tatăl din cer îl declară ca fiind fiul său.
     În Ajunul Bobotezei, slujitorii sfintelor altare merg la casele credincioşilor pentru a le aduce, prin stropirea cu apă sfinţită, binecuvântarea Sfintei Treimi. Postul din Ajunul Bobotezei a fost rânduit încă din vremea de început a creştinismului.
   Boboteaza, ca şi Crăciunul, este precedată de un ajun deosebit, care în trecut concentra o multitudine de practici şi credinţe ce decurg în special din datina numită “umblatul preotului cu botezul” sau “Chiralesa”. 
    Chiralesa provine din neo-greacă şi înseamnă “Doamne, miluieşte!”. Exista credinţa că, strigând Chiralesa, oamenii capătă putere, toate relele fug şi anul va fi curat până la Sfântul Andrei (30 noiembrie).
   Credincioşii şi preoţii consideră că apa de la Bobotează are o putere deosebită, pentru că a fost sfinţită printr-o îndoită chemare a Sfântului Duh, iar sfinţirea are loc chiar în ziua în care Mântuitorul s-a botezat în apele Iordanului. Apa sfinţită la biserică în această zi şi luată de credincioşi are puteri miraculoase, ea nu se strică niciodată. Prin agheasmă se înţelege atât apa sfinţită, cât şi slujba pentru sfinţirea ei. 
    "Agheasma mare” se săvârşeşte numai de Bobotează, spre deosebire de “Sfinţirea cea mică” a apei, care are loc în biserică în prima zi a fiecărei luni, iar în case, la sfeştanie. Totodată, Agheasma mare se poate bea doar timp de opt zile, între 6 şi 14 ianuarie, altfel este necesară aprobarea preotului duhovnic spre a fi folosită". (Ora de Iaşi, 6 ianuarie 2014)
 
   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...