joi, 28 august 2014

În fine, mereu pe gânduri...



  

     Iată, domniile voastre, şi ultimele  ziceri ale decalogului părintelui moldovean Savatie:    
                                                                                   
  8. Să nu te răzbuni de două ori                                                       
   Răzbunarea este un păcat, dar este omenească. Scriptura spune să nu pedepseşti de două ori pentru aceeaşi greşeală, principiu care a ajuns şi în Dreptul roman. Pot înţelege un gest de răzbunare, deşi e mai bine să nu te răzbuni, dar mă înstrăinez de omul care se răzbună de două ori, adică la nesfârşit, pentru o singură greşeală. Când m-am răzbunat o dată, a mai mers cum a mai mers, m-a iertat Dumnezeu, dar când m-am răzbunat a doua oară, s-a întors totul în capul meu şi am ajuns sa înţeleg ca m-am războit cu mine însumi. 
   9. Să nu învingi cu orice preţ                                                                    
  Oamenii care caută sa fie învingători cu orice preţ, în cele din urmă, pierd totul. Prefer sa fiu considerat învins uneori, pentru a-mi păstra şansa să înving la urmă. Odată, un episcop român mi l-a lăudat pe Adrian Năstase (se întâmpla prin 2004): „Vă daţi seama, omul acesta a avut doar note de zece, niciun nouă! E extraordinar, nu-i aşa?”. Eu i-am răspuns: „Eu nu am încredere în oamenii care au avut numai note de zece”. „De ce?”, m-a întrebat episcopul surprins. „Pentru că ei nu ştiu să piardă, iar omul care nu ştie sa piardă te vinde pentru o victorie vremelnică”.                         
10. Să nu râzi de ruşinea nimănui                                                          
   Când eram mic, am auzit băieţii mai mari râzând de cineva care a fost prins într-un păcat ruşinos. Apoi, de fiecare data când mă întâlneam cu acel om sau auzeam vorbindu-se de el, îmi venea în minte, fără sa vreau, păcatul pe care îl făcuse. Dar niciodată nu am spus cu buzele mele acel păcat şi m-am purtat aşa cu acel om ca şi cum nu aş şti nimic. Nici acum, când el a murit, nu pot spune ce am auzit, pentru că nu vreau să-i răscolesc ruşinea.[1]





[1] Decalogul a apărut în revista moldovenească VIP Magazin (februarie 2013, nr. 104-105)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...