MOTTO: „Politicienii și scutecele de copii au un singur lucru în comun: ambele ar trebui să fie schimbate în mod regulat și din același motiv.”
(José Maria de Eça de Queiroz)
Astăzi, după ora cea nouă (sau cea veche, că nu prea contează), o să scriu câteva rânduri, pentru că sunt, în continuare, confuză (și necăjită), iar gândurile mele sunt la fel. Deci, atunci când nu spun o rugăciune sau nu-mi văd de treburile obișnuite, încerc să „înot” printr-un ocean de știri mincinoase și false (așa-zisele fake news), de manipulări, de exagerări, de păreri de la unii și alții, care tot apar „pe sticlă” sau în presa scrisă, de dezinformări, de teorii ale conspirației, de conflicte, de interese economice și, mai ales, de lupte politice. De unde și motto-ul, pe care l-am mai scris cândva, dar este mereu actual. Iată una dintre aceste știri care m-au exasperat:
„Christine Lagarde, directorul FMI, a făcut zilele trecute o declarație ce a produs șoc și neliniște. „Bătrânii trăiesc prea mult și este un risc pentru economia globală, trebuie făcut ceva” (Cf. evz.ro).
Declarația acestei doamne în vârstă, dată în februarie 2018, este scoasă din context, dar exprimarea este destul de nefericită și, astfel, a dat naștere la tot felul de interpretări, care mai de care mai absurde...
Iată și despre știrile false ceva:
„Știrile false (engl. fake news) reprezintă un tip de jurnalism galben sau de propagandă, care constă în răspândirea de informații false difuzate prin mass-media tradițională sau prin social media tradițională, precum TV sau ziare. Știrile false sunt scrise și publicate cu intenția de a induce în eroare, în scopul de a deteriora reputația unei agenții, entități sau persoane, precum și pentru câștig financiar sau politic, de multe ori folosind titluri senzaționale, necinstite, sau pur și simplu fabricate pentru a crește numărul de cititori, pentru răspândirea în mediul online și pentru venituri prin click-uri pe Internet. În acest din urmă caz, este similar cu titluri senzaționale de tip „clickbait” din mediul online și se bazează pe veniturile generate, indiferent de veridicitatea poveștilor publicate. Știrile false dezinformează în mod intenționat și diferă de satiră sau parodie, care sunt destinate pentru a amuza publicul, în loc să îl inducă în eroare.” (Wikipedia)
Ei bine, citind cele de mai sus, am dat de un cuvânt englez pe care nu-l știam (păi, sigur, nu le știu eu pe toate nici în limba română), deci:
„Clickbait (din engl.) este un link (sau un website) care atrage atenția și încurajează oamenii să citească (sau să urmărească) ceva. Clickbait-ul se folosește pentru a exploata „curiozitatea” unui individ, aducând informații care să atragă atenția utilizatorului, dar nu suficientă informație pentru a satisface această curiozitate, „obligându-l” astfel să dea click pe conținut!”
Bun, destul pentru azi, sunt satisită. Să trecem la cuvintele de duminică:
CUVÂNTUL ALEATORIU:
FILÁNDRĂ s.f. Pată opacă în masa sticlei, rezultată din turnare. [< fr. filandre]. Sursa: DN (1986).
CUVÂNTUL LUNII: CARANTINĂ.
CUVÂNTUL ZILEI:
RETRETĂ sf [At: CONACHI, P. 226 / V: ~rată, ritrată / Pl: ~te / E: fr retraite, it ritratta] (Înv.) Retragere (în fața dușmanului). Sursa: MDA2 (2010).
Cheia alegerii: În 1973, ultimii soldați americani participanți la război părăsesc sudul Vietnamului.
P.S. Dacă tot am pornit scrierea asta cu gândul la struți (în sensul că acum parcă și eu mi-aș cam băga capul în nisip), hai să vedem DE CE fac ei lucrul ăsta:
„Fiind păsări care nu zboară, struții nu își construiesc cuiburi la înălțime, în copaci, pe stâlpi sau sub acoperișurile caselor. Astfel, aceste păsări sapă gropi destul de adânci în pământ, în care își depun ouăle (...)” ne spune publicația „Science Focus”.
Și, desigur, un banc pe aceeași temă, ca să ne descrețim un pic frunțile:
Doi struți, după ce și-au ținut un timp capul în nisip, discută între ei:
- Oare de ce ne ținem noi capul în nisip?!
- Nu știu TU de ce-l ții, dar eu unul caut petrol...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu