marți, 28 mai 2024

Azi am câteva gânduri cam bulversate

 

izgoni

MOTTO: „Nu nascoci o imparatie in care totul sa fie perfect. Pentru ca bunul gust este virtute de gardian de muzeu. Daca nu tii seama si de prostul gust, nu vei avea nici pictura, nici dans, nici palate, nici gradini. Vei fi lipsit de ele prin insasi pustietatea perfectiunii tale. Creeaza o imparatie in care totul sa fie, simplu, inflacarare entuziasta.” (Antoine de Saint Exupery)


    De ce sunt bulversate acele „câteva gânduri” ale mele azi? Păi, întâi și-ntâi, pentru că am avut proasta inspirație de a veni aici, pe blog, muuult prea de dimineață, neuronii mei încă moțăiau, unii chiar dormeau, alții se spălau pe dinți, alții își beau cafeaua, mă rog, ați înțeles ideea. Așa că am amânat scrierea asta pentru mai târziu, căci urma să ies la „munci”, prin grădină. Dar am făcut greșeala de a mă uita un pic pe paginile „feisbucului”. Am găsit citatul acesta pe care l-am pus drept motto (și l-am lăsat așa, cum l-am găsit, folosindu-l ca „material didactic”). Primul cuvânt care m-a nedumerit la culme a fost „imparatie”. Era cât pe ce să-l caut în dicționar, dar am realizat (mai încet, căci v-am spus, era cam devreme) că textul era scris fără diacritice. Mda. Am mai scris eu despre asta, dar acum lipsa lor m-a bulversat total, așa că am lăsat pe mâine cuvintele ălea din Rebus, mai ales că ieri „cuvântul zilei” din dexonline.ro a fost „a bulversa”. 

    Acum, după-amiază, îmi continui „opera”. Cuvântul de astăzi e „a izgoni” și îl scriu mai jos. Împreună cu desenul care-l ilustrează în Dexonline și care m-a dus cu gândul la zicerea, foarte înțeleaptă, „Un șut în fund e un pas înainte”. Dacă găsesc acum, rapid, și o glumă, e bine. Dacă nu, închei cu post-scriptum și gata!

👇

(A) BULVERSA, bulversez, vb. I. Intranz. (Franțuzism) A răsturna cu totul, a întoarce pe dos, a pune în dezordine; a zăpăci, a tulbura, a dezorienta. – Din fr. bouleverser. Sursa: DEX '98 (1998). 

Cheia alegerii: Louis-Ferdinand Céline, unul dintre cei mai mari romancieri ai secolului 20, s-a născut pe 27 mai 1894 în Franța. Opera sa a revoluționat romanul printr-o luciditate brută și un limbaj crud ce transpune în scris emoția oralității.

👇

(A) IZGONI, izgonesc, vb. IV. Tranz. A sili pe cineva să plece; a da afară; a alunga, a goni. – Din sl. izgoniti. Sursa: DEX '09 (2009).

Cheia alegerii: În anul 1830, președintele american Andrew Jackson semnează Actul de strămutare a indienilor, lege care duce la îndepărtarea forțată a triburilor Cherokee, Chickasaw, Choctaw, Creek și Seminole din Georgia și statele învecinate. Mii de nativi americani au fost îndepărtați de pe pământurile lor și duși în vestul țării. Mulți și-au pierdut viața în acest marș spre un teritoriu străin, rămas în istorie sub numele de Drumul lacrimilor.

La Paris, într-o cafenea: 

– Madame se grăbește?

– Madame nu se grăbește. 

– Madame vrea o ceașcă de cafea?

– Madame vrea o ceașcă de cafea. 

– Madame este căsătorită? 

– Madame este căsătorită. 

– Madame poate să-și sune soțul și să-i spună că va face dragoste, în această după-amiază, cu un bărbat necunoscut?

– Madame își poate suna soțul să-i spună că va face dragoste, în această după-amiază, cu un bărbat necunoscut, de șase ori. 

– De șase ori?! 

– Monsieur se grăbește?

P. S.

👆 Imagine (dexonline.ro): Cristina Monea.

👆„Deputatul neafiliat Anamaria Gavrilă a anunțat că urmează să depună la Camera Deputaților (Biroul Permanent) un proiect de lege care privește „demnitatea limbii române”. Pe scurt, actul normativ ar impune obligația ca orice instituție publică sau privată din România să folosească diacriticele în comunicarea scrisă.” Sursa: https://www.jurnaldevrancea.ro/

(Nota mea: Asta se petrecea în anul 2022. Nu știu dacă s-a votat legea între timp, dar am să mă interesez, pentru că mă bulversează și modul în care fiecare scrie cum vrea sau cum știe, precum și modul cum unii chinuie gramatica noastră. Toate acestea sunt, clar, un atac la „demnitatea limbii române”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri despre tupeu

„ Sufletele au un fel al lor de a se înțelege, de a intra în intimitate, până la a se tutui, în timp ce ființele noastre sunt încă încurcate...